Inpoldering deel Noordzee kan

Noordzeeland

Plankaart voor de nieuwe provincie Noordzeeland.

DEN HAAG – Een geheim plan dat decennialang in de ijskast stond, kan doorgang vinden. De waterstaatkundig ingenieur Dr. Ir. Geurt Van Hamel Roos ontwikkelde al in de jaren ’70 van de vorige eeuw een plan om, in navolging van de voormalige Zuiderzee, ook een deel van de Noordzee in te polderen.

Door de oliecrisis in 1974 en fel protest van Groot Brittannië, dat toen net een jaar tot de EEG was toegetreden, belandde het plan echter in de bureauladen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De huidige minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen maakte afgelopen vrijdag op een persconferentie bekend dat sinds de aankondiging van Groot Brittannië uit de EU te stappen, de zg. Brexit, het zgn. Noordzeepolder-masterplan uitgevoerd kan gaan worden.

P1050705

Vanwege de zeer vruchtbare grond, zal een groot deel als land- en tuinbouwgebied worden gebruikt.

“Al jaren geven veel politieke partijen aan dat Nederland vol is,” licht Schultz toe, “met dit plan kunnen we echter de overbevolking van vooral de Randstad een halt toeroepen.” Haar PvdA-collega Ronald Plasterk drong al langer op uitvoering van het Masterplan aan.
“Op deze wijze kan Nederland met gemak nog eens 80.000 vluchtelingen opvangen,” aldus Plasterk. Minister Kamp geeft aan dat deze vluchtelingen per direct aan het werk kunnen in de tuinbouwsector in de nieuwe provincie.

in-vogelvlucht

Schetsontwerp van de wijk Transvaaleiland in de hoofdstad Middelstede.

In de nieuwe provincie, die vooralsnog de naam Noordzeeland krijgt, zullen vier grote steden met een omvang van minimaal 750.000 inwoners gesitueerd worden met de namen  Middelstede, Westpunte, Batavia en Noorderdam. In de Noordoosthoek, een streek in het noordoosten van Noordzeeland zal een groot energiepark worden ingericht, met uitsluiten zonnepanelen en windmolens. “Het grote voordeel daarvan is dat er nu nog geen mensen in deze streek wonen, die protest zouden kunnen aantekenen,” aldus Kamp.

Het totale project, dat ongeveer tien jaar in beslag zal nemen gaat naar verwachting 45 miljard euro kosten, die voor een deel opgebracht zullen worden door EU-subsidies voor land- en tuinbouw en opvang van vluchtelingen. Volgens premier Rutte zal een deel ook kunnen worden opgebracht door op de ingeslagen weg door te gaan met bezuinigen in o.a. de zorgsector. “Door onze inwoners enthousiast mee te laten doen in onze participatiemaatschappij en hen bewust te maken van hun zelfredzaamheid, gaan we dat redden,” glimlacht Rutte. “Zeem dat raam zelf, verschoon dat bed zelf; u kunt meer dan u denkt. En u doet het vooral voor ons mooie Nederland dat ineens met ongeveer één derde groeit qua oppervlak en een kwart voor wat betreft het aantal inwoners.”

De E35, de Europese snelweg die nu al Rome met Amsterdam verbindt, wordt door Noordzeeland, via Norwich met Londen verbonden. De vierbaans snelweg gaat in het westen van Noordzeeland door een tunnel onder de Noordzee, om even ten oosten van Norwich weer aan de oppervlakte te komen. De nieuwe hogesnelheidslijn Amsterdam – Londen, een gezamenlijk project van NS en British Railways zal in een naastgelegen tunnel onder de Noordzee door gaan.

800px-Femern_tunneldoorsnede

Dwarsdoorsnede Noordzeetunnel

 

63 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Wil schreef:

    Als de zeespiegel stijgt, loopt dit dan niet vol, denk niet dat wij dit beide gaan meemaken, tenzij ze er binnen kort mee gaan beginnen

    Like

  2. dragermeurtant schreef:

    Als dit dan gecombineerd wordt met oplossing daling bodem in Groningen: al het water gebruikt om droog te malen, dan in de plaats van gewonnen gas de bodem in. Het koolzuur dat vrijkomt bij de verbranding van dat gas, kan weer onder de bodem van dit nieuwe land. De zo gerealiseerde bodemstijging neemt het risico van zeespiegelstijging weg.

    Geliked door 2 people

Geef een reactie op liefdevh Reactie annuleren