Stenen door ruit asielzoeker: “Daar hoef je toch niet voor te verhuizen?”

blog19

Drie Syrische neven voelen zich niet meer veilig in het hun toegewezen huis in Oss, aldus het Brabants Dagblad. Maar wat is er nu echt aan de hand in het Brabantse Oss? LvH sprak op het terras van café De Palinck met enkele buurtbewoners.

“Ik vind het allemaal nogal overdreven,” zegt Wesley Suyckerbuick in het gezapige, Brabantse dialect. “Oss is een leuke plaats en er is hier van alles te doen, maar zij sloten zich af voor alles en iedereen. Ik heb hun de eerste dag al gevraagd of ze zin hadden om samen een pilske te vatten, maar ze deden net of ze me niet begrepen. Kijk, dan houdt het op hè.”

“Louwbietsers zijn het,” vertelt hun directe buurman Richard van Pelt. “Werken? Ho maar! Maar wel een grote bek als het hun niet bevalt. Ik denk dat ze gewoon mijn zoon niet kunnen uitstaan. Die jongen oefent af en toe op zijn elektrische gitaar. Nou, dan kunnen ze ineens wel praten, hoor. Dan staan ze om 2 uur ’s nachts voor je deur. Ies noisy, ies noisy.” Richard pauzeert even om een sigaret te rollen. “En van die stenen geloof ik niks hoor. Dan zou ik het gehoord moeten hebben. Tenzij het net gebeurd is toen ik hier in De Palinck zat. Maar dat zou wel heel toevallig zijn, want ik kom hier maar een paar keer per week. Hooguit een keer of 4-5. Vraag maar aan de ober.”

Joost Vermeulen zet zijn pilsje neer en mengt zich in het gesprek. “Ik zit bij een hondenclub, hè,” steekt hij van wal. “En soms spreken we wel eens af om met z’n allen ergens naartoe te gaan. Nou, dan moet je wel ergens samenkomen natuurlijk. En de Kuipers Rietbergstraat is toevallig een centraal punt voor iedereen. Ja, natuurlijk wordt er dan eens geblaft of geroepen. Maar om dan te zeggen dat je bedreigd wordt… dikke bullshit!”

Mariska, de vrouw van Wesley, beaamt dat. “Ik voel m’n eigen in elk geval niet bedreigd, hoor. Ik kom er vaak genoeg effe bijstaan om te buurten. Ik denk dat het gewoon kwajongensstreken zijn geweest. Ik heb ook eens een bal door mijn ruit gehad. Maar daar hoef je toch niet voor te verhuizen? Het zou logischer zijn als wij zouden verhuizen, want onze dochter van 12 durft ’s avonds niet meer op straat te komen sinds die Syriërs hier wonen. En Betsy van naast ons al helemaal niet meer. Die is 83.”

“Ze moeten gewoon altijd de Nederlanders hebben!” roept André Vermunt. “Kijk maar eens in de krant. Mijn neef en zijn broer zijn nu veroordeeld voor een paar domme misverstandjes. Die moeten 65.000 euro betalen aan justitie. Nou, begin d’r maar aan met je uitkering. Maar die terroristen hier in de straat laten ze altijd ongemoeid. Die kunnen gewoon hun gang gaan.”

Lekker terugsturen naar Syrië,” voegt Mariska nog toe. “Daar vliegt er nog wel wat anders door hun raam dan zo’n steentje van niks.”

Geef een reactie

