‘Vaderlandslievende’ pagina’s censureren op grote schaal

 

censuur

Met grote verontwaardiging reageerden Facebook-pagina’s als Liefde voor Holland en Nederland mijn Vaderland toen Facebook hen een blokkade gaf i.v.m. haatdragende, racistische en discriminerende berichten en reacties van hun lezers.

 

De pagina’s waar plaatjes van de molens van Kinderdijk, Spakenburgse klederdracht en tegeltjeswijsheden afgewisseld worden met berichten waarin gesuggereerd wordt dat moslims en vluchtelingen onze vrouwen verkrachten en allemaal potentiële terroristen zouden zijn kwam dan ook met veel bombarie terug en beloofden plechtig dat ze haatdragende en racistische reacties per direct zouden verwijderen en de mening van anderen zoude respecteren.

 

Maar doen ze dat ook? De praktijk wijst uit van niet. Échte Liefde voor Holland sprak met twee ex-reageerders van Liefde voor Holland. Om privacyredenen melden we alleen hun gefingeerde voornamen. Victor en Wendy.

 

Échte Liefde voor Holland (ELvH): Waarom hebben jullie contact met ons opgenomen?

 

Victor: Ik heb, net nadat Liefde voor Holland weer online ging, een tijdje gereageerd op hun pagina. En inderdaad; het leek erop of andere meningen dan die van hun werden gerespecteerd door het beheer. Toen ik hen er echter op wees dat ze leugens aan het verspreiden waren over bijvoorbeeld Syrische vluchtelingen, die ik bovendien onderbouwd had met feiten en cijfers, werden de reacties van de beheerders al heel snel anders. Ik werd bijvoorbeeld “zuurtje” genoemd. Ook werden er suggestief afbeeldingen gepubliceerd. Zo stond er ineens als zogenaamde goedenacht-foto een afbeelding van het Kulturhus in mijn geboorteplaats, een nietszeggend dorpje in de Achterhoek met 1200 inwoners, gepubliceerd. Maar men schuwde het ook niet, om mensen met een afwijkende mening publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, of zelfs te bedreigen ik heb daar nog wel  schermafbeeldingen van. Inhoudelijk gingen ze echter niet op mijn reacties in. Toen ik daarop stelde dat schelden en op de man spelen een gebrek aan argumenten betekende kreeg ik al vrij snel een blokkering op die pagina. Daarna heb ik nog enkele fake-accounts aangemaakt, om hun leugens en bedrog onderuit te kunnen halen. Stuk voor stuk werden ook deze accounts geblokkeerd, gecensureerd dus. Op een gegeven moment zelfs al na één opmerking. Meningen die hun niet bevallen, worden meteen verwijderd. Degenen die ze posten worden dus virtueel vermoord. Zoals in een totalitaire dictatuur.

DREIG1

Voorbeeld van een bedreiging naar een persoon met een afwijkende mening. 

ELvH: En Wendy, wat zijn jouw ervaringen?

 

Wendy: Ik vond de pagina eigenlijk wel grappig. Leuke Hollandse plaatjes. Raadseltjes, gekke gerechtjes en af en toe een berichtje over moslims. Ik woon in een grote stad, waar veel verschillende mensen wonen en waar ook wel vaak grapjes over die verschillende soorten mensen gemaakt worden. Moet kunnen, toch? Maar deze week stond er een berichtje op, waar ze schreven dat een bejaarde mevrouw van 93 jaar was beroofd door een getinte straatrover met een foto van een donkergekleurde man erbij. Maar in de krant stond dat de straatrover blank tot heel licht getint was. Dus ik vroeg ze, waarom ze een foto van en donker gekleurde man plaatsten, daar hielpen ze de politie toch niet mee? Gewoon een vraag! Op dezelfde dag schreven ze dat een Syrische vluchteling geld bij elkaar wilde sprokkelen voor zijn vrouw, omdat die nog in Syrië studeert. Ze zeiden dat als je in Syrië nog kunt studeren, dat het er dan ook veilig is. En dat die man dus maar terug moest naar Syrië. Nou, ik weet echt wel dat het in Syrië niet veilig is. Iedere dag vallen daar veel bommen. En mijn oma heeft de oorlog hier meegemaakt, en die was ook echt niet veilig, en toen waren de scholen ook gewoon open. Toen ik dat zei, werd ik ook geblokkeerd.

 

ELvH: Dus jullie denken dat Liefde voor Holland bewust censuur toepast?

 

Victor: Dat dénk ik niet alleen, dat ís gewoon zo. Als een reageerder daar mensen dood wenst, blijft die reactie gewoon staan. Maar als een leugen van die pagina wordt ontkracht, wordt degene die dat schrijft per direct geblokkeerd, of eerst nog even haarfijn uitgescholden voor extreemlinkse fascistische terrorist.

 

Wendy: Ik vind het gewoon ook oneerlijk. Toen ik zei dat die straatrover niet zwart was, maar blank, of misschien heel licht getint, zeiden ze tegen mij dat het me dus niets kon schelen van die oude mevrouw. Dat kan me juist wel schelen. Ik heb een omaatje van 83, die heel lief is en ik zou het heel erg vinden als die overvallen wordt. Maar ga dan geen verkeerde foto van de dader erbij zetten. Dat is zo gemeen! En daar help je de politie toch ook niks mee?

 

Victor: Die pagina wíl de politie ook helemaal niet helpen. Die pagina wil allen maar moslims, donkere mensen, vluchtelingen enz. in een kwaad daglicht stellen. Als een imam zegt dat homo’s inferieur zijn en dat vrouwen verkrachten door soldaten mag, schreeuwen ze dat hoog van de toren. Maar als een rabbijn in Israël deze week exact hetzelfde zegt, is het oorverdovend stil op Liefde voor Holland. Als een vluchteling een meisje van 12 aanspreekt staat met grote chocoladeletters dat een “gelukszoeker een 12-jarig meisje aanrandde”, maar als twee oerhollandse kerels op grote schaal minderjarige jongens verkrachten, wat vandaag in de krant stond, lees je daar he-le-maal niets over op Liefde voor Holland. Want alléén moslims doen zoiets. Dát moeten de goedgelovigen allemaal geloven. Dus zet dát zoveel mogelijk op je pagina en ze gaan het vanzelf geloven. Een Duitse minister, die regeerde van 1933 tot 1945 zei al: “Das ist ganz einfach. Man braucht nichts zu tun, als dem Volk zu sagen es würde angegriffen, und den Pazifisten ihren Mangel an Patriotismus vorzuwerfen und zi behaupten, sie brächten das land in Gefahr. Diese Methode funktioniert in jedem Land.”

Update 4 augustus 2016, 15:16 uur:

Noot van de redactie: het lijkt er inderdaad op dat Liefde voor Holland mensen die het niet met hen eens zijn, bedreigen. Op dit bericht:

Schermafbeelding 2016-08-04 om 15.09.10

dat in werkelijkheid over een gevluchte Syriër die wil werken voor het geld dat zijn nog in Syrië verblijvende vrouw nodig heeft voor haar studie, reageert de eigenaar van de winkel (Jan van Dam Fransoutbiet)  waar de Syriër dat geld wil verdienen met: dreig8

Waarop Liefde voor Holland weer reageert met: dreig6

Al met al geen erg frisse manier van je opponenten bejegenen.

Geef een reactie

