3 Moslima’s kandidaat voor Miss Benelux: “Ze worden gewoon voorgetrokken!”

blog52e.jpg

 

GROBBENDONK (B) – Afgelopen weekend vond de prejudging voor de tiende editie van de Miss Benelux verkiezing plaats. Tijdens de finale in maart 2017 zullen drie moslima’s hun opwachting maken.

 

Aïcha Benkassem (Tienen, B), Latifa El Makrini (Zwolle, NL) en Annisa Hamdi Waail (Rotterdam, NL) zullen samen met 13 andere kandidates hun kans wagen om het felbegeerde miss Benelux-kroontje in de wacht te slepen. Het is de eerste keer dat er moslima’s deelnemen aan de schoonheidswedstrijd.

 

“In onze huidige multiculturele maatschappij was het niet langer aanvaardbaar dat de moslimgemeenschap niet vertegenwoordigd werd in de Miss Benelux verkiezing,” legt organisator Kurt Vermeylen uit. “Maar om de drempel voor moslima’s wat te verlagen, hebben wij het reglement wel enigszins moeten aanpassen. Tijdens het beroemde badpakkendéfilé mogen er dit jaar ook boerkini’s worden gedragen. En ook de hoofddoek wordt niet langer geweerd. Al blijven nikabs en boerka’s uiteraard verboden.”

 

blog52a

het badpakkendéfilé in 2016

 

Aïcha, Latifa en Annisa zijn in de wolken met hun nominatie. “Eigenlijk ben ik een centimeter te klein om mee te mogen doen,” vertrouwt Annisa me toe. “Officieel moet je minimaal 1,62m lang zijn en ik ben maar 1,61m. Maar blijkbaar is het niemand opgevallen. Of misschien heeft de jury een oogje dichtgeknepen omdat Somalische vrouwen nu eenmaal kleiner zijn dan Nederlandse.”

 

Aïcha en Latifa hebben allebei Marokkaanse roots. “Mijn vader vindt het fantastisch dat ik meedoe,” vertelt Latifa enthousiast. “Iedereen denkt altijd dat meisjes in onze cultuur geen vrijheden hebben, maar mijn ouders zijn juist erg ruimdenkend. Ik heb helemaal zelf gekozen voor mijn hoofddoek.” De Vlaamse Aïcha knikt instemmend. “Natuurlijk moet een hoofddoek een eigen keuze zijn. Ik draag de mijne al sinds mijn 13. Eigenlijk ben ik niet eens zo heel gelovig, maar ik vind een hoofddoek gewoon heel erg mooi.”

 

De 5-koppige jury bestond uit Anouschka Verschuur, Tineke Lanaeker, Bram van der Laak, Mélissa Joret en Yuri Verlonje. “De nieuwe kandidates geven de verkiezing meer kleur,” verklaart Anouschka Verschuur. “En eerlijk gezegd vind ik de Marokkaanse avondjurken veel mooier dan die andere. Het zijn trouwens ook echte powervrouwen, die drie.”

 

blog52c

jurylid Anouschka Verschuur

 

Bij de afgevallen kandidates klinken er andere geluiden. “Ik mocht ineens niet meer meedoen omdat ik een tattoo op mijn schouderblad heb,” zegt de Groningse Nathalie Cuypers verbitterd. “Misschien hebben die moslima’s ook wel tattoo’s, maar die zie je natuurlijk niet onder zo’n boerkini. Eigenlijk zou een neutraal iemand dat bij hen moeten controleren.” Ook de Waalse Lucienne Lemaître is niet tevreden. “Ik was zes centimeter te klein. En die Afrikaanse was volgens mij ook te klein, maar die mocht wel meedoen. Ze worden gewoon voorgetrokken!”

 

De Miss Benelux Verkiezing wordt sinds 2008 georganiseerd en is een opvolger van Miss Holland (1929-1989) en Miss Nederland (1989-). Miss Nederland bestaat weliswaar nog steeds, maar wordt sinds 2009 georganiseerd door Kim Kötter en draait sindsdien vooral om de maatschappelijke betrokkenheid van de meisjes. Miss Benelux is na 2009 in de voetsporen van de oude Miss Nederland verkiezing getreden omdat het nog een klassieke beauty contest is. Hoewel het maatschappelijke aspect ook hier in beperkte mate aanwezig is. Elk jaar kiezen de meisjes immers een goed doel. In 2017 wordt dat Vluchtelingenwerk.

 

De finale van Miss Benelux zal op zaterdag 25 maart 2017 plaatsvinden in het Luxemburgse Château de Wiltz en zal live worden uitgezonden op de Nederlandse televisie.

Geef een reactie

